Delhaize zet IT-innovatie in voor betere customer experience

Delhaize optimaliseert continu de klantenbeleving in meer dan 800 winkels. ICT is daarbij essentieel. Proximus NXT werkt mee aan dat hoge innovatietempo om de missie van Delhaize te ondersteunen: de consumenten elke dag gezonde voeding bieden.

Delhaize legt de lat op vlak van koopervaring en winkelbeleving hoog. De retailer wil zo de concurrentie voor blijven. Hervé Van Wayenberge, IT Director en Jean-Marc Vanhove, IT Domain Lead Infrastructure bij Delhaize samen met Bruno Tintinger, Sales Account Executive bij Proximus NXT, maken van de IT-afdeling een early adopter.

Stevig innovatietempo met hoge ambities

Hervé: "We zetten bij Delhaize technologie in om onze missie waar te maken: we willen gezonde voeding voor iedereen in onze maatschappij toegankelijk maken, en dat elke dag opnieuw. We testen daarvoor continu nieuwe dingen uit in 10 Belgische 'testwinkels'. Tot zo'n 80 projecten per jaar, met IT aan de basis."

Bruno: "50 van die projecten hebben een impact op de ICT-infrastructuur. Die moeten we dus minutieus coördineren en monitoren. We ervaren bij Proximus NXT dagelijks wat die ambitieuze kijk van Delhaize betekent. De 'try fast, fail fast'-houding is best uitdagend, maar het houdt ons scherp en wendbaar."

Jean-Marc: "Van die 50 projecten implementeren we er tussen de vijftien en twintig per jaar met Proximus NXT."

ICT-complexiteit

Hervé: "We gebruiken technologie niet om een paar seconden tijd te winnen aan de kassa via automatische scans van winkelkarretjes bijvoorbeeld. We focussen op de kwaliteit van ons assortiment om gezonder te leven en te eten, ... IoT, datamonitoring en geavanceerde logistieke processen vormen cruciale elementen om onze klanten centraal te zetten."

Jean-Marc: "We zijn vandaag afhankelijk van ICT. Onze klanten zijn continu verbonden met onze infrastructuur en alle systemen die erachter zitten. Onze ICT moet dus performant en up to date zijn."

Onze ICT-partner moet ons kunnen volgen in onze wildste dromen en innovatieve experimenten. Vragen we een roze olifant? Dan zullen we er één krijgen, of toch iets wat heel dicht in de buurt komt.

Hervé Van Wayenberge, IT Director bij Delhaize

Bruno: "In de loop der jaren leerden we de business van Delhaize grondig kennen. Daardoor kunnen we nu veel complexere experimenten aanpakken. Delhaize komt dus niet bij ons om standaard ICT-oplossingen te kopen. We beheren het netwerk, de cloud én security. Alles gebeurt op maat. We praten dus over een heel ander niveau van verantwoordelijkheid."

Hervé: "Wat Proximus NXT echt onderscheidt van andere leveranciers is het feit dat ze ons zo goed kennen. Ze zijn in staat om de zwakke punten in onze organisatie te compenseren door expertise te leveren in domeinen waar we minder vertrouwd mee zijn. Maar ze zijn ook in staat om zich aan te passen aan onze behoeften en bieden ons oplossingen die soms afwijken van de standaard om ons de gebruikerservaring te geven die we zoeken. Vragen we een roze olifant? Dan zullen we er één krijgen, of toch iets wat heel dicht in de buurt komt."

Ecosysteem

Bruno: "Er lopen altijd verschillende projecten tegelijk, over de verschillende fases van de customer journey. We hebben dus één team nodig met collega’s die een specifieke ICT-expertise hebben én met collega’s die het overzicht bewaren. Niet alleen dochterondernemingen Davinsi Labs en SpearIT die nu al meewerken, maar ons hele Proximus NXT ecosysteem komt van pas."

Jean-Marc: "Onze teams zijn naar elkaar toegegroeid. Het is een performant team, op alle gebied. We hebben de juiste persoon op de juiste plaats en zo hebben we al kunnen waarmaken wat vooropgesteld was."

Vooruit blijven kijken

Hervé: "We krijgen van Proximus NXT zelfs vaak proactief voorstellen die een oplossing zouden kunnen zijn voor onze problemen maar waar we op dat moment nog niet klaar voor zijn. Het is vooral interessant om te zien hoe Proximus NXT ons kan helpen om het punt te bereiken waarop we ze wel kunnen inzetten. We vinden samen ruimte om vooruitgang te boeken op grote innovatieprojecten en die te laten aansluiten op de bestaande business. Dat is een uitdaging bij vele bedrijven."

Bedrijsprofiel Delhaize

Delhaize is een Belgische supermarktketen die gezonde voeding voor iedereen in de samenleving toegankelijk wil maken.

Hervé Van Wayenberge is IT Director bij Delhaize.
Jean-Marc Vanhove is IT Domain Lead Infrastructure bij Delhaize.
Bruno Tintinger is Sales Account Executive bij Proximus NXT.

Ontdek de magie van onze samenwerking met nog meer klanten

Samenwerking Agoria en Proximus NXT werpt extra vruchten af via cocreatie

Creatief partnership met Sodexo brengt mensen en technologie samen

Proximus NXT, ICT-partner bij digitalisering notarissen

Proximus NXT brengt specifieke ICT-kennis bij Groupe Comet

ICT essentieel in concurrentiestrijd van Nationale Loterij

Evenement: Think NXT 2024

Kom naar Think NXT op 28 november 2024 in de Nekkerhal, Mechelen. Ontmoet ICT-professionals en ontdek de nieuwste innovaties.