Samenwerking Agoria en Proximus NXT werpt extra vruchten af via cocreatie

Als het op ICT-gebruik aankomt, vertolkt Agoria als sectorfederatie voor de technologische industrie in België een voortrekkersrol. De federatie begrijpt dat als organisatie u nooit alle nodige expertise in huis kan hebben en bouwt daarom een sterk partnerschap uit met Proximus NXT. Geen toeval. Beide partners zijn ervan overtuigd dat in ICT, mensen centraal staan. Als betrokken partij erkent de hr-afdeling van Agoria de meerwaarde van het partnerschap.

Agoria verenigt meer dan 2100 bedrijven uit de maakindustrie, de digitale en de telecomsector, waarvan 70% kmo’s. Daarmee is ze de grootste partij binnen het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Net als Proximus NXT streeft Agoria ernaar om iedereen die geïnspireerd is door technologie met elkaar te verbinden, om bedrijven te helpen groeien en een duurzame toekomst vorm te geven.

Voorkeurspartner met ecosysteem

Agoria telt zo'n tweehonderd medewerkers in vijf kantoren. “Elf van die medewerkers zijn vandaag aan de slag binnen ICT”, zegt CIO Bart Van Nynatten. “Daarnaast deden wij lange tijd een beroep op tientallen externe ICT-specialisten. Dat grote aantal willen we afbouwen.” Daarom ging Agoria op zoek naar een ICT-partner die zich kan identificeren met de specifieke context van een sectorfederatie, die de langetermijndoelstellingen van Agoria begrijpt en ondersteunt, en die een brede expertise in huis heeft. “Ik ben overtuigd van de toegevoegde waarde die het werken met één voorkeurspartner voor ICT ons kan bieden. Maar uiteraard moet die over een voldoende groot en kwaliteitsvol ecosysteem beschikken. Bij Proximus NXT is dat duidelijk het geval.”

Als sectorfederatie in de technologie heeft Agoria zelf heel wat ICT-middelen in huis. “Gezien onze voorbeeldfunctie zijn we dat min of meer aan onszelf en onze leden verplicht. We bevinden ons dan ook in een luxepositie,” geeft Bart toe. “Alleen moet je al die middelen natuurlijk ook optimaal beheren en ondersteunen.” Daarvoor rekent Agoria meer en meer op Proximus NXT, met wie het onder meer samenwerkte aan de ontwikkeling van een model voor workplace en cloud managed services. “Daarnaast bouwden we samen een security operations center uit dat in 24/7-monitoring voorziet”, zegt Stephan Van Dyck, Cybersecurity Officer bij Proximus NXT.

Intussen reikt de samenwerking met Proximus NXT veel verder en overstijgt ze het louter operationele niveau. Naast het overnemen van een deel van het ICT-beheer, denkt Proximus NXT nu ook al een hele tijd mee over mogelijke toekomstige ICT-ontwikkelingen bij Agoria. “Onze samenwerking is erop gericht om Agoria te helpen zijn stappenplan voor digitalisering te realiseren, met name op het gebied van data en AI”, vertelt Ann Eyckmans, Account Manager bij Proximus NXT. “Dat zal Agoria op termijn toelaten om hypergepersonaliseerde diensten aan te bieden aan zijn leden en proactief met hen te communiceren”, verduidelijkt Steven De Lausnay, IoT, Data & Analytics Domain Lead bij Codit, een dochterbedrijf van Proximus NXT.

Mensen staan centraal

"Hoe belangrijk ICT ook is voor de business van Agoria, het zijn uiteindelijk de mensen die centraal staan”, benadrukt Sovanna Hem, Human Capital Business Partner bij Agoria. “En die mensen, dat zijn zowel de leden als de medewerkers van onze organisatie. Ik bekijk onze business dus meer vanuit hr-perspectief: hoe ervaren zijn onze medewerkers en onze leden in de digitale transformatie? Hoe gaan zij om met al die nieuwe technologische uitdagingen?"

Zelf was Sovanna nauw betrokken bij de inrichting van het werkplek managed services model, samen met Proximus NXT. Intussen neemt de service manager van Proximus NXT de volledige on- en offboarding van de eindgebruikers bij Agoria voor zijn rekening: niet toevallig een proces dat geïnitieerd wordt vanuit de hr-afdeling. Daarmee benadrukt de organisatie dat een managed services model enkel succesvol is, als het door de volledige organisatie wordt gedragen.

Strategisch meedenken

Bart: “Het is voor ons een evidentie om zo toekomstgericht mogelijk te werken. Alleen zo kunnen wij onze leden succesvol helpen voorbereiden op nieuwe uitdagingen. We zochten een externe partij met de nodige expertise om snel te kunnen schakelen binnen een aantal nicheactiviteiten die kenmerkend zijn voor onze organisatie.”

Die nicheactiviteiten steunen op een viertal pijlers van digitale transformatie die eigen zijn aan Agoria. De eerste is ‘member centricity’ of het streven om de leden zoveel mogelijk centraal te stellen in hun werking en activiteiten. De tweede pijler, ‘Data & AI’, sluit daar perfect bij aan. Als datagedreven organisatie wil Agoria zijn leden op termijn immers een hypergepersonaliseerde dienstverlening aanbieden. Daarvoor moet het eerst werk maken van een 360 gradenzicht op die leden. De hybride werkplek en operationele efficiëntie vormen de derde en vierde pijler.

Bart: “Vandaag is Proximus NXT uitgegroeid tot een partner die ons niet alleen operationeel bijstaat met technologische expertise. Ann en haar accountteam denken ook strategisch met ons mee. Zo kunnen wij makkelijker anticiperen op bepaalde trends of gebeurtenissen en er proactief naar handelen, ook in het belang van onze leden.”

Proximus NXT staat ons niet alleen operationeel bij, maar denkt ook strategisch met ons mee.

Bart Van Nynatten, CIO, Agoria

Vertrouwen als vertrekbasis

Ann: "Zo'n nauwe samenwerking is natuurlijk enkel mogelijk als er voldoende vertrouwen is tussen beide partijen. Aanvankelijk was dat er niet altijd. Maar door onze proactieve aanpak én door actief naar Agoria te luisteren en op een open, transparante wijze met hen in gesprek te gaan, hebben we dat vertrouwen stelselmatig weten op te bouwen."

Sovanna: "Langs onze kant vereiste de vertrouwensrelatie de bereidheid om onze interne strategie met een externe partij te delen en dus de nodige transparantie aan de dag te leggen. Alleen zo kon Proximus NXT meedenken over de domeinen – technologische, maar evengoed andere – waarin het een actieve rol zou kunnen spelen."

Cocreatie

Ann: "Onze dienstverlening bij Agoria is sinds de start van onze samenwerking in 2019 stelselmatig uitgebreid. Vandaag omvat ze onder meer het licentiebeheer en het aankoopbeheer voor alle devices, maar ook de invulling van een deel van het ICT-beheer via managed services en de sturing bij de ICT-projecten die de vier pijlers van Agoria’s digitale transformatie ondersteunen."

Bart: "Van bij de start ging er speciale aandacht naar beveiliging. Security-events doen zich ook na de kantooruren voor. Dat is eigen aan een organisatie met kenniswerkers. Alleen hadden wij zelf niet genoeg mensen en middelen om ook die events op te sporen en op te lossen. Daarom hebben wij Proximus NXT gevraagd om een 24/7-monitoringdienst te voorzien."

Stephan: "We hebben het initiatief genomen om zelf deze dienst te ontwikkelen in nauwe samenwerking met Agoria, waarbij we onze bestaande monitoringdienst op maat van Agoria hebben doorontwikkeld. Cocreatie pur sang. Onder de noemer Orbit kunnen wij die nieuwe dienst nu ook aan andere klanten aanbieden. Door te vertrekken vanuit de concrete noden van Agoria, hebben we zo samen een hele grote stap in security gezet."

Onze beveiligingsexperts staan klaar om incidenten en inbreuken snel af te handelen. Dat creëert vertrouwen.

Stephan Van Dyck, Cybersecurity Officer, Proximus NXT

Samen vooruitgaan

Bart: "Agoria heeft onlangs gekozen voor extra bescherming via sovereign cloud. Om vertrouwen te kweken bij en naar onze leden toe, zorgen we voor de veiligheid van hun gegevens in alle diensten die we leveren."

Ann: "Sovereign cloud plaatst de leden centraal. Onze experten werkten voor Agoria een proof of concept uit, waaruit bleek dat sovereign cloud de federatie bijkomende operationele efficiëntie oplevert. Tegelijk laat het Agoria toe om nog meer de nadruk te leggen op zijn leden, net omdat de oplossing extra garanties biedt rond de beveiliging van data, voor en over die leden. Ik heb daarbij de collega’s van Codit, gespecialiseerd in datagedreven oplossingen, mee rond de tafel gebracht."

Steven: "Een AI-project is een traject dat je samen maakt, niet iets dat op een bepaald punt begint en eindigt. Het is een doorlopend verhaal dat blijft evolueren. Voldoende vertrouwen, een goede relatie met de klant en de juiste mensen rond de tafel: dat is essentieel om zo’n project te doen slagen."

Codit bracht eerst Agoria’s behoeften rond data-analyse en generatieve AI in kaart. In samenwerking met partner Microsoft, dat bestaande gebruiksscenario’s voor GenAI deelde tijdens een hackathon met Agoria, definieerde Codit ook een aantal gebruiksscenario’s.

Steven: "Intussen hebben zij al twee scenario’s geselecteerd om te ontwikkelen, waaronder een communicatieassistent. Meer algemeen wil Agoria GenAI inzetten om de dienstverlening beter af te stemmen op het gedrag van de leden."

Bart: "De aanpak van dat traject is een goed voorbeeld van hoe we via cocreatie met ons partnerschap veel meer bereiken dan met een klassieke projectbenadering. Samen een doel bereiken, daar gaat het om. De samenwerking zorgt bovendien voor meer slagkracht. Dankzij het partnerschap met Proximus NXT hebben we vandaag toegang tot een compleet ICT-ecosysteem. Het team dat op die manier voor Agoria rond ICT werkt, telt intussen zowat vijftig experten."

Bedrijfsprofiel Agoria

De sectorfederatie Agoria verenigt bijna 2.100 technologiebedrijven uit de maakindustrie, de digitale en de telecomsector in België, waarvan 70% kmo’s. Het is daarmee de grootste partij binnen het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Agoria heeft een eigen technologiecentrum, Sirris, dat bedrijven ondersteunt bij het invoeren van nieuwe technologieën in hun producten, processen en business. De federatie stelt zelf zo’n 200 medewerkers tewerk in kantoren in Antwerpen, Brussel, Charleroi, Gent en Luik.

Bart Van Nynatten, CIO, Agoria & SIRRIS
Sovanna Hem, Human Capital Business Partner, Agoria
Ann Eyckmans, Accountmanager bij Proximus NXT
Stephan Van Dyck, Cybersecurity Officer bij Proximus NXT
Steven De Lausnay, IoT, Data & Analytics Domain Lead, Codit, a Proximus NXT company

Ontdek de magie van onze samenwerking met nog meer klanten

Creatief partnership met Sodexo brengt mensen en technologie samen

Proximus NXT brengt specifieke ICT-kennis bij Groupe Comet

Proximus NXT, ICT-partner bij digitalisering notarissen

ICT essentieel in concurrentiestrijd van Nationale Loterij

Delhaize zet IT-innovatie in voor betere customer experience

Ondersteun uw operationele efficiëntie en vul uw ICT-vaardigheden aan