Hoe Proximus NXT complexe IT-omgevingen vereenvoudigt

In de snel evoluerende wereld van IT is het voor veel organisaties een uitdaging om bij te blijven. Fabrice De Windt, Strategic Account Services Practice Lead, vertelt hoe zijn team complexe IT-omgevingen transformeert en waarde toevoegt voor klanten.

De snelle evolutie van IT en de komst van nieuwe technologieën, maakt het voor veel organisaties moeilijk om bij te blijven.

Fabrice De Windt, Strategic Account Services Practice Lead

Klaar om complexe IT-structuren te ontwarren

Fabrice De Windt: "We richten ons op de meest complexe accounts, waarbij verschillende IT-services (bv cloud, security en networking) naadloos met elkaar moeten worden gekoppeld en geïntegreerd om de ervaringen van de eindgebruikers te verbeteren. We verzorgen de end-to-end integratie en ontzorgen organisaties, zoals Belfius, de Federale Overheid en Delhaize."

"Bij Proximus NXT werken we met gestandaardiseerde, bewezen service-blocks die we op een unieke manier samenstellen. Zo kunnen we het beste van beide werelden combineren: services die zich operationeel bewezen hebben maar flexibel geïntegreerd op maat van de specifieke noden van onze klanten."

"Voor deze Service Integration and Management (SIAM) focussen we op drie factoren:

  1. People

    Dankzij onze schaalgrootte beschikken we over de beste vakmensen in verschillende domeinen, die echt het verschil maken voor onze klanten. Voor hen is het immers niet altijd makkelijk om de juiste experts aan te trekken in deze ‘war on talent’.

  2. Process

    We werken nauw samen met onze klanten om belangrijke processen zoals Incident Management en Change Management te optimaliseren. Onze aanpak is erop gericht om onze processen af te stemmen op de specifieke behoeften van de klant. En te zorgen voor transparantie in onze samenwerking, met duidelijke afspraken over wie waarvoor verantwoordelijk is, inclusief garanties op de dienstverlening.

  3. Tools

    De rol van tooling mag zeker niet onderschat worden en zal door automatisering en AI alleen maar belangrijker worden. Daarom werken we nauw samen met onze klanten om onze gestandaardiseerde tools via API’s te integreren met hun systemen. Ons doel is om zoveel mogelijk dagelijkse activiteiten te automatiseren, zodat onze medewerkers zich kunnen richten op complexere taken. Dit biedt onze klanten ook real-time inzicht in de end-to-end dienstverlening van Proximus NXT."

Wat zien we vandaag vaak?

Fabrice De Windt: "De snelle evolutie van IT en de komst van nieuwe technologieën, maakt het voor veel organisaties moeilijk om bij te blijven. Integratie en koppeling van systemen kunnen niet langer door eigen personeel worden uitgevoerd. Dit is waar wij om de hoek komen: met onze expertise en gestandaardiseerde aanpak ontzorgen we elke organisatie."

"We richten ons dus vooral naar bedrijven waar de IT-infrastructuur cruciaal is voor de dagelijkse operaties. Hoe groter de afhankelijkheid van IT voor hun business en klanten, hoe relevanter onze rol wordt."

"Deze situaties komen we regelmatig tegen bij grote bedrijven

  • Ze hebben te maken met een complex geheel van IT-systemen.
  • Ze werken met meerdere IT-leveranciers, wat soms leidt tot onduidelijkheden bij problemen.
  • Ze vinden het lastig om verouderde systemen te vernieuwen door onderlinge afhankelijkheden.
  • Ze ervaren soms inefficiënte digitale processen en dienstverlening."

Ruimte voor efficiëntie en optimalisatie

Fabrice De Windt: "Welke meerwaarde levert dit op voor onze klanten?

  1. Een betere digitale ervaring voor hun eindgebruikers.
  2. Dankzij een end-to-end zichtbaarheid is er geen eindeloos heen-en-weer communiceren nodig tussen partners.
  3. Een heldere inventaris van IT-noden en systemen.
  4. Een optimalisatie van operationele processen en systemen.
  5. Schaalvoordelen en mogelijkheden om vooruit te kijken rond IT-ambities.
  6. Samenwerking met een langetermijnpartner die meedenkt en de volledige business begrijpt."

Onze aanpak evolueert mee met de huidige veranderingen op de markt.

Fabrice De Windt: "Automatisering en AI spelen een steeds belangrijkere rol in onze aanpak. We bewegen ons steeds meer naar preventieve probleemoplossing. Waar we vroeger moesten wachten tot problemen zich voordeden om ze vervolgens zo snel mogelijk op te lossen, kunnen we nu dankzij AI en automatisering incidenten voor zijn. Ons doel is om manuele interventies tot een minimum te beperken, aangezien menselijke fouten vaak bijdragen aan incidenten. Door automatisering verkleinen we dit risico aanzienlijk voor bedrijven."

Meer weten over wat Proximus NXT voor jouw organisatie kan betekenen? Volg Fabrice De Windt op LinkedInNieuw venster

Wat beschouw je als een succesvolle samenwerking?

Fabrice De Windt: "Voor ons is succes zichtbaar in de tevredenheid van onze klanten. We streven ernaar om snel en effectief in te spelen op hun behoeften en onze dienstverlening continu te verbeteren. De uitbreiding van ons klantenbestand, vooral bij grote en complexe bedrijven, en een stijgende Net Promoter Score (NPS) zijn belangrijke maatstaven voor ons succes."

"Bij Proximus NXT bieden we niet alleen oplossingen maar bouwen we duurzame relaties op met onze klanten. We denken met hen mee, begrijpen hun business en zorgen voor een naadloze integratie van complexe IT-omgevingen."